هرچند بخشهای زیادی از مشکلات و موانع ذکرشده در آن یادداشت درست و بحق بود، بهنظر میرسد در این میان میتوان به نکات دقیقتری نیز اشاره کرد؛ بهویژه حالا که دکتر حسن روحانی، بهعنوان رئیسجمهور آینده انتخاب شده و شاخصهای بورس با سرعت رو به صعود است.
رئیسجمهور منتخب در جریان رقابتهای انتخاباتی بر بهبود فضای کسب و کار، تولید ثروت ملی و توزیع عادلانه ثروت تأکید داشت. یکی از بخشهای اشتغالزا و لکوموتیو صنعت و اقتصاد ایران، خودروسازی است. این صنعت چندصباحی است در چنبره خودتحریمی ازجمله تصدیگری دولت در قیمتگذاری خودرو، سیاستها و تصمیمات خلقالساعه و ضدتولید بانک مرکزی، دخالت سازمانهای مختلف در روند شمارهگذاری خودرو، الزام خودروسازان به استاندارد یورو 4باتوجه به فراگیرنبودن سوخت آن درکشور، تخصیصنیافتن ارز مبادلهای، قیمتگذاری غیراصولی شورای رقابت، زیان 4هزار میلیارد تومانی و محدودیتهای بینالمللی گرفتار شده است. بدبیاری این صنعت انگار تمامی ندارد؛ هنوز ذرهای از کوه مشکلات خودروسازان کم نشده که آنها هفته خود را با خبر تحریمهای جدید صنعت خودرو از سوی آمریکا آغاز کردند.
به این ترتیب هرچند پیش از این هم فضای کسب و کار صنعت خودرو درنتیجه تنگناهای بینالمللی حال و روز خوبی نداشت، بهنظر میرسد از این پس و با رسمیشدن تحریمهای جدید، فشار بیشتری بر این صنعت وارد شود تا چرخ تولید سختتر از چیزی که درحال حاضر هست بچرخد. اما تحریم صنعت خودرو از سوی آمریکا میتواند نشاندهنده میزان اهمیت این صنعت و موقعیت استراتژیک آن باشد، درحالیکه پس از گذشت بیش از یک سال از بحران صنعت خودروی کشور با پاسکاری بانک مرکزی هنوز وام 2هزار میلیارد تومانی تصویبی به صنعت خودرو پرداخت نشده است.
از دیگر سو با بررسی اثرات تحریم جدید در صنعت خودرو، متوجه میشویم که تحریم اخیر میتواند از 2وجه بر صنعت خودرو تأثیر داشته باشد. در واقع تشدید تحریمها، هم میتواند بر تولید خودروهای داخلی تأثیرگذار باشد و هم بر نحوه همکاری خودروسازان خارجی با تولیدکنندگان داخلی. هرچند هدف آمریکا از اعمال تحریمهای جدید قطعا کاهش تولید و واردکردن ضربه به صنعت خودروست، دستاندرکاران این صنعت بیشتر نگران تحریمهای داخلی هستند.
آنها عقیده دارند که تحریمهای داخلی قویتر و اثرگذارتر از تحریمهای بینالمللی است و میتوان تحریمهای بینالمللی را از راههای مختلف دور زد. همانطور که در یادداشت روز یکشنبه صفحه بورس روزنامه همشهری به درستی اشاره شده، چشم امید حدود نیم میلیون سهامدار صنعت خودرو به کلید تدبیر دولت جدید است تا شاید با کمک آن بتوانند قفلی را که طی 2سال گذشته بر تولید خودرو زده شده، باز کنند. کارشناسان اقتصادی معتقدند که چینش وزرای کارآمد در تحقق این امر بسیار مؤثر است.
* کارشناس صنعت خودرو